Just take a bite!

5 x mamatips voor moeilijke eters.


 

Hoe kun je je kindje leren nieuw eten te proberen? Dit is een probleem waar elke papa of mama in meerdere of mindere mate mee te maken krijgt: je kind lust niet alles. Op zich is dat niet zo vreemd, want voor een kind is alles nieuw, maar met sommige kinderen kan het een enorm issue worden. Als je een moeilijke eter hebt, dan heb je daarmee vast al het nodige getobt.

Dus hoe krijg je je kindje zo ver dat hij of zij eens wat nieuws probeert te eten? En dat het liefste op zo’n manier dat het geen grote kwestie wordt, met veel stress bij elke maaltijd. Hieronder vind je een aantal beproefde methodes die je vast een stukje op weg helpen.

1. Begin heel klein
Als je kind geen erwtjes lust, geef hem of haar dan niet gelijk een hele schep. Geef gewoon één erwtje de eerste keer. Zeg erbij dat het in een tel weg is. Daarna geef je je kind iets wat hij of zij wel graag lust. Het maakt niet uit als dat crackers zijn, of appelmoes.
Zo kun je het langzaam opbouwen en wordt het een normale zaak dat er af en toe wat nieuws bij het eten zit.

2. Hou vol!
Dit is natuurlijk een open deur, maar blijf nieuwe dingetjes presenteren. Als het gaat om het proberen van iets nieuws, dan moet je het minstens 15 keer aanbieden voor een kind het accepteert. Zodra je kind eenmaal wat nieuws heeft geaccepteerd, en dat bevalt hem of haar goed, dan wordt het gemakkelijker om andere nieuwe smaken voor te stellen.

3. Combineer het nieuwe voedsel
Stel, je kind lust nu erwtjes (hoera!), combineer deze dan nu als eerste in een gerecht dat hij of zij graag lust. Dan doe je het bijvoorbeeld door de macaroni, of in een taco. Taco’s zijn lekker knapperig, dat vinden de meeste kinderen lekker. Je kunt ze vullen met precies dat waar je zin in hebt, of wat je in huis hebt. Op de blog van Deliveroo kun je vinden welke variaties taco er allemaal mogelijk zijn.

4. Geef minder snacks
Over het algemeen zijn kinderen die vaak een snack krijgen, meer geneigd om voedsel te weigeren. Dat is natuurlijk omdat ze niet zo’n honger hebben. En onder een snack valt dan ook een pakje fruitsap bijvoorbeeld. Dat vult ook behoorlijk. Als je kind al vol zit met drinken, dan heeft hij of zij natuurlijk minder behoefte aan eten. Het beste is om drie maaltijden en drie snacks te geven, op vaste tijden. Als je om drie uur in de namiddag een snack geeft, drinken met een cracker of koekje, dan heeft je kind tegen etenstijd ook daadwerkelijk honger. Eet niet te laat en houd een vaste tijd aan.

5. Blijf relaxed
Nu de moeilijkste tip van allemaal: raak niet in de stress. Als jij als moeder er een torenhoog issue van maakt, dan is dat automatisch voor je kind ook zo. Dus leg er allemaal niet teveel nadruk op. Presenteer nieuwe etenswaar en ga dan even wat anders doen, wat opruimen in de keuken. Dus vooral niet ernaast gaan zitten met verwachtingsvolle ogen op schoteltjes :-) Mama relaxed = kindje relaxed!

DEEL DIT BERICHT